Měření rychlosti v ČR a používané technologie

V České Republice je k měření rychlosti oprávněna Policie ČR a místně příslušné policie. Odchylka radarů (tolerance měření) schválená v České Republice je ± 3 km/h při rychlosti do 100 Km/h a ± 3% při rychlosti vyšší než 100 km/h.

Pro měření jsou nejčastěji používané mikrovlnné radary, které jsou nejsnáze detekovatelné, stále častěji však policisté používají laserové radary, které jsou mobilní a mají delší dosah, detektory radarů je však nedokážou odhalit včas.

Mikrovlnné radary

  • Nejčastěji používané
  • Fungují v odlišném vlnovém pásmu na rozdíl od většiny okolních zemí (proto se vyrábí radarové detektory v provedení Euro pro Evropu a CZ pro Českou Republiku).
  • Měření rychlosti pomocí Dopplerova jevu, který popisuje změnu frekvence a vlnové délky vysílaného a přijímaného signálu, způsobenou vzájemnou nenulovou rychlostí vysílače a přijímače signálu.

  • Paprsek vyslaný radarem se odráží od karoserie měřeného auta zpět k radaru, kde je zachycen anténou, zesílen a elektronikou je vypočtena rychlost měřeného vozidla.

  • Vozidlo, které překročilo rychlost je zaznamenáno videokamerou a snímek je odeslán do notebooku policisty.

Ramer (výrobce Ramet Kunovice)   

  • Převážně mobilní „bradavice“ – radarová anténa je umístěna ve výřezu přední masky vozidla, v menší míře stacionární radary umístěné v kovových skříních podél silnic

  • mikrovlnné pásmo Ka, na frekvencích 34.0 (Policie ČR) a 34.3GHz (městské policie),

  • velmi úzký vysílaný paprsek – úhel 5°,

  • nízký vysílací výkon ztěžující odhalení,

  • dosah radaru max.60m, obvykle se měří do 35 m,

  • blesk nebo infrablesk pro měření v noci

  • nejrozšířenější měřící technologie v ČR, v provozu cca 300 ks

  • odhalení radaru detektorem – 110-60 m po směru, 450-150m v protisměru.

Laserové radary

Měření rychlosti spočívá ve vysílání a zpětném příjmu paprsku elektromagnetických vln o vlnových délkách v oblasti blízké spektru infračerveného záření.

True Cam, LTI, ProLaser III

  • frekvence 125Hz

  • rozsah měření rychlosti 0-320Km/h

  • přesnost +/- 2km/h

  • dosah radaru max. 1000m

  • dosah záznamového zařízení je 50 – 200m

  • infračervené přisvícení pro měření v noci

  • neměří kontinuálně, signál je vysílán po velmi krátkou dobu a téměř nedochází k rozptylu paprsku po odrazu, je proto velmi obtížné odhalit měření s předstihem

  • zařízení je mobilní

Úsekové měření

Pasivní forma měření rychlosti – kamera zaznamenávající vjezd a výjezd vozidla z měřeného úseku. Průměrná rychlost je vypočítána na základě doby průjezdu měřeným úsekem a známé vzdálenosti mezi bodem vjezdu a výjezdu.

UnicamVelocity, UnicamSpeed

  • V provozu převážně na území hl.m. Prahy

  • Zařízení je neřenosné

  • Zařízení nevysílá téměř žádné paprsky – odhalí jej pouze detektory, které dokážou zaznamenat záření z infra přisvícení pro noční vidění, které se automaticky zapíná při snížené viditelnosti

  • Přítomnost lze zjistit pomocí detektoru s modulem GPS a databází těchto úsekových měření

Pasivní měření rychlosti během jízdy

Pro měření se používá cejchovaný tachometr a kamera umístěné v policejním voze. Nejsou vysílány žádné paprsky, pouze se porovnává rychlost jízdy policejního auta a měřeného auta (zda se vzdaluje, přibližuje).

Systém PolCam

  • nejsou vysílány žádné paprsky – nelze odhalit pomocí detektoru

  • Velmi kvalitní optika kamery, která je schopna přečíst SPZ i na velkou vzdálenost

  • Nové generace přístrojů Ramer jsou schopné měřit i tímto způsobem.

Stacionární měření

Radar je tvořen kamerou umístěnou nad silnicí a třemi tlakovými senzory zabudovanými v drážce pod povrchem vozovky ve vzdálenosti 1 m od sebe. Rychlost se vypočítá po projetí vozidla přes tlakové body, je- li rychlost vyšší než povolená, je kamerou zaznamenána SPZ vozidla, tvář řidiče, rychlost, datum a čas přestupku.

TraffiStar, TraffiPax

  • Používá výhradně městská policie

  • Zařízení je nepřenosné

  • Nejsou vysílány žádné paprsky – nelze odhalit pomocí detektoru

  • Přítomnost lze zjistit pomocí detektoru s modulem GPS a databází těchto stacionárních měření.